Pentti Tokee perusti vuonna 1958 yrityksen P. Tokee. Aluksi toimialana oli kuorma-autoliikenne. Maitoauto kiersi Oriveden pikkukyliä vieden tilojen maidot meijeriin ensin Orivedelle ja myöhemmin Tampereelle
Varsinainen linja-autotoiminta alkoi vuonna 1961, kun yrityksen toiminta laajeni linja-autoilun puolelle. Tuolloin Pentti osti ensimmäisen 13-paikkaisen ”onnikan” ja aloitti linjaliikenteen Oriveden ja Pitkäjärven kylän välillä.
Yritykseen hankittiin ensimmäisen uusi 32-paikkainen Mercedes Benz bussi vuonna 1966. Uuden bussin myötä alkoivat kotimaan tilausajojen lisäksi ulkomaan matkat – sillä käytiin useita kertoja mm. Leningradissa, Norjassa, Ruotsissa sekä jopa Tsekkoslovakiassa asti
Linjaliikenne Oriveden Pitkäjärvelle oli ensimmäisiä linjavuoroja, jota alettiin ajamaan. Bussi kuvattuna Päilahden kyläkaupalla 1966
Neuvostoliitto oli tuttu matkakohde 1960-luvulla. Tässä bussi Leningradissa vuonna 1967
70-luku, varovaisen kasvun vuosikymmen
70 luvun alussa toiminta alkoi siirtyä enemmän linja-autoliiketoiminnan puolelle
Myös kuorma-autoilu jatkui vuoteen 1976 asti. Tämän jälkeen alettiin keskittyä kuitenkin pelkästään linja-autoliikenteeseen
Tarmo Tokee, Pentin vanhin poika liittyi mukaan yrityksen toimintaan ja alkoi ajamaan kuorma-autoa vuonna 1972. Vuonna 1976 Tarmo siirtyi linja-autonrattiin saatuaan tuolloin linja-autokortin
Bussit lisääntyvät, niitä oli jo 3 kpl
Kotimaan ajojen lisäksi paljon tilausajoja Neuvostoliittoon ja Pohjoismaihin
Yrityksen perustaja Pentti Tokee palaamassa Itä-Suomenkiertomatkalta 70-luvulla
80-luku, uusien haasteiden vuosikymmen
Vuonna 1985 yrityksen nimi muuttui Tokeen Liikenne Ky:ksi, osakkaina olivat Pentti ja Tarmo Tokee
1987 hankittiin ensimmäinen korkeatasoinen turistibussi. Bussissa oli uutuutena mm. WC ja videot!
Toimintaa kehitettiin koko ajan eteenpäin ja uusia investointeja busseihin tehtiin vuosittain
Veikko Palon lopetettua Siitaman reitillä veljekset Hannu ja Tarmo ostivat toiminnan ja perustivat 1986 Matka-Tokee Ky:n. Näin myös nuorempi veli Hannu tuli mukaan toimintaan ja alkoi vetämään Matka-Tokeen yritystoimintaa
Tokeen Liikenne lähti osakkaaksi myös Oriveden Matkatoimistoon 1989
Matkat Pohjoismaihin lisääntyivät hurjasti ja matkoja tehtiin paljon myös Etelä-Eurooppaan saakka
Uusiin busseihin investoitiin 1980-luvulla vuosittain. Kaksi Vanhoolia hankittiin vuonna 1987 sekä vuonna 1988
Euroopan matkalla Ranskassa kesällä 1989
90-luku, Matkanautintoa Kaikille Teille
Lamasta huolimatta Tokeen Liikenne Ky laajeni Tampereelle (asiakkaina mm. matkatoimistot, oppilaitokset, yritykset, järjestöt ja urheiluseurat)
Kuljetuksia ajettiin edelleen paljon myös ympäri Eurooppaa
Yritys aloitti Tampereen seudun Elohopea-kerhon (kerhoon kuului 13 000 jäsentä) valmismatkojen suunnittelun ja toteutuksen. Elohopeakerhon pyörittäminen jatkui vuoteen 2005 asti
Yhteistyö isojen matkatoimistojen kanssa alkoi (samaan aikaan matkatoimistojen erikoistuessa luovuttiin oman matkatoimiston osuudesta)
Vuoden 1995 tammikuussa Pentti Tokee menehtyi pitkän sairauden murtamana. Tokeen Liikenne Ky:n toiseksi osakkaaksi tuli perheen nuorin poika Hannu Tokee, toimittuaan jo useamman vuoden Matka-Tokeen vetäjänä
Vuonna 1995 yritys palkittiin Pirkanmaan parhaana yrityksenä sekä samana vuonna Oriveden Yrittäjien –yrittäjäpalkinnolla
Ostettiin uusi 2-kerrosbussi, joita Suomessa oli sillä hetkellä vain 3 kpl
1996 Talli siirtyi kotitalolta Oriveden asemalle Viitasen halliin, jonne saatiin myös ensimmäinen päältä pesevä bussien harjapesukone. Laite helpotti paljon autojen pesua, joka tähän asti oli tehty käsin
1997 toimisto muutti Kiikanmäen kodista Oriveden keskustaan
Tokeen Liikenne muuttui osakeyhtiöksi vuonna 1998, jolloin Hannu Tokee siirtyi yrityksen toimitusjohtajaksi
1990-luvun alussa uudet kaksikerroksiset bussit olivat harvinaisia. Tämän ostohetkellä samanlaisia oli Suomessa vain 3 kappaletta
1990-luvulla ostettiin myös 30-paikkaisia turistibusseja yritysajoja varten
2000-luku, hallittua kasvua ja palveluliikenne Orivedellä alkaa
2000-luvun alusta asti toiminta kasvoi kovaa vauhtia ja hankittiin uutta kalustoa
Alettiin panostamaan määrätietoisesti laadukkaisiin tilausajoihin
Bussivarikko siirtyi uusiin tiloihin Tampereen Lahdesjärvelle vuonna 2000
Tampereelta otettiin vahva markkinapaikka yhtenä suurimpana tilausajojen tuottajana
Asiakkaina yritykset, yhdistykset, koulut, liigatason urheiluseurat sekä kaupungin ja valtion hankintayksiköt
No-Pa-palveluliikenne alkoi liikennöidä Orivedellä vuonna 2000 kahdella No-Pa bussilla. Palveluliikennettä ajetaan yhä, nykyään kolmen No-Pa bussin voimin
Vuonna 2001 alkoivat kuljetukset Rynairin lennoille Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Ryanairkuljetukset jatkuvat yhä tänä päivänäkin
2009 hankittiin luxusbussi Neoplan – Ruotsin kuninkaalliset ja Suomen presidentti olivat ensimmäisinä asiakkaina
Uuden Neoplan Citylinerin ensimmäiset asiakkaat olivat Suomen presidenttipari sekä Ruotsin kuninkaalliset vuonna 2009
2000-luvun alkuuolella bussien väritys oli sininen
2010-luku, toiminta kehittyy edelleen
Yritys alkoi olla vakiintunut ja hyvin tunnettu laadukkaana tilausajojen tuottajana
Yrityksellä laadukas ja luotettava maine koko suomen mittapuulla
Asiakassegmentti laajentunut
Asiakkaina paljon myös ulkomaalaisia matkatoimistoja sekä ulkomaalaisia ryhmiä
Nuorempi sukupolvi tullut mukaan kehittämään toimintaa eteenpäin
Tällä hetkellä Tokeen Liikennenteellä on 22 bussia ja se työllistää jo noin 25 henkilöä
Oriveden palveluliikennettä liikennöidään tänä päivänä kolmella No-Pa bussilla
Bussien väri muuttui valkoiseksi 2010-luvun alkupuolella.